Paginis historiae
Daca exista ceva nemuritor si invingator in orice situatie acesta este adevarul iar forta sa este conservata in documente.
Daca legitimitatea mostenitorilor si
continuatorilor sai este sau nu contestata, acesta este un subiect
mai putin important. Faptul insa ca spiritul si traditiile Ordinului
au fost perpetuate pana astazi confirma anvergura lui si
actualitatea
„Și El le zicea: Voi sunteți din cele de jos; Eu sunt din cele de sus. Voi sunteți din lumea aceasta; Eu nu sunt din lumea aceasta.” (Ioan, 8: 23). „ Si a zis iudeilor care crezusera in El: "Daca ramaneti in Cuvantul Meu, sunteti in adevar ucenicii Mei; veti cunoaste adevarul, si adevarul va va face slobozi.” (Ioan, 8: 31-32). „ Isus i-a zis: „Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine.” (Ioan, 14: 6).
Martiriul Marelui Maestru Jacques de Molay care a
ales supliciul si nu mila, conditiata de recunoasterea acuzatiilor
false de erezie, ne invita sa reflectam asupra dimensiunii
principiilor si credintei sale. Si daca numai atat s-ar dovedi a fi
intelegerea noastra ar fi de-ajuns. Ordinul Templier, crestin si
cavaleresc, a aparat, apara si va apara mereu acest Adevar exprimat
prin Credinta, Speranta si Iubire. Va lupta, cu voia si cu ajutorul
bunului Dumnezeu, pentru indeplinirea misiunii sale.
Începând din secolul al XVI-lea, confirmând mai
ales în secolul al XVIII-lea, culminând cu secolul al XIX-lea,
pentru ca în secolul al XX-lea să avem o adevărată inflaţie de
templisme – Ordinul templier a devenit o zonă de interes major şi,
încet, în jurul lui s-a constituit un adevărat mit, pe care-l
prizează deopotrivă istorici şi esoterişti, masoni şi nemasoni ori
oameni de cultură, dar şi amatori de toate categoriile. Este unul
dintre acele mituri incitând curiozitatea Să luăm aminte la faptul că în alcătuirea sufletului omenesc există o irepresivă apetenţă spre miraculos, spre mirabil, spre spectaculos, spre senzaţional... şi, asemenea există – ce-i drept, mai de curând –, o înclinaţie uneori chiar halucinantă spre „conspiraţionism“. Şi, trebuie s-o recunoaştem, omul modern nu a găsit o zonă de posibilă manifestare a „conspiraţionismului“ mai cuprinzătoare decât temele legate de templieri. Tema templieră oferă toate aceste implicaţii. Ei bine, pentru a cuprinde toate manifestările de tipul pe care l-am numit acum, ca şi cele pe care le-am numit anterior, să inducem dar termenul de Templarism. Sună a curent literar sau filosofic, a curent de gândire. Dar chiar este un curent de gândire! Un curent de gândire şi un curent empatic în acelaşi timp!
Pentru aceasta el a încredinţat întreaga sa autoritate lui Johannes Marcus Larmenius, desemnându-l succesor în înalta demnitate de Mare Maestru. Peste ani, Larmenius însăşi, ajuns la o vârstă înaintată, găseşte soluţia pentru a se confirma ideea de continuitate a ordinului, redactând această „CHARTA TRANSMISSIONIS” prin care îi transferă întreaga autoritate lui Theobaldus, prior al Alexandriei.
Supliciul s-a produs
„lunea de după sărbătoarea Sfântului Grigore“, Datarea propusă de Olim capătă încă mai multă pondere, dacă aducem în discuţie şi alte detalii. Execuţia a început, conform mai multor surse, pe la ora 18. Atunci începea amurgul, astfel că „ziua de lucru“ a notarului care făcea consemnările în Olim se sfârşea oricum. Nici a doua zi, de Sfântul Grigore, nu a făcut el consemnarea, probabil nelucrând în ziua acestei sărbători importante. A venit la „serviciu“ abia pe 13 martie, când a redactat consemnarea şi a datat momentul redactării. Supliciul lui Molay s-a produs deci pe 11 martie 1314.
Papa a avut abilitatea să manevreze lucrurile „cu dibăcie şi hotărâre”, astfel încât trimişii pontificali au fost cei care i-au anchetat, în 1308, pe de Molay şi pe alţi mari demnitari templieri, în temniţele castelului Chinon de pe Loara, în cadrul a ceea ce a ajuns să capete dimensiunile unei anchete pontificale.
Consemnând faptul că de Molay şi Cavalerii au cerut iertare, Papa nota următoarele: “Prin prezentul act decretăm că Biserica îi absolvă de orice vină şi că pot participa din nou la sfintele slujbe şi primi sfintele sacramente”. Sursa: Arhivele Secrete ale Vaticanului
Prezenţa templierilor cât şi a cistercienilor la
hotarele estice ale catolicismului, nu trebuie asimilată imaginii
unor armate care pleacă într-o campanie in care fiecare ostaş
cunoaşte finalitatea acesteia, ci din contră, ca Pătrunderea Ordinului Cistercian în Transilvania medievală, unde s-au fondat două mănăstiri, cea de la Igriş (1179) şi cea de la Cârţa (1204), precum şi o abaţie de călugăriţe "Sfânta Ecaterina" din Braşov, se înscrie în mod clar pe linia misiunii Bisericii Romane în regiunile frontierei răsăritene ale "Christianitas", frontieră fluctuantă care înainta treptat către Orient.
Non Nobis Domine, Non Nobis, Sed Nomini Tuo da Gloriam! |