ORDO  SUPREMUS  MILITARIS  TEMPLI  HIEROSOLYMITANI

 

 

 

 

 

MARELE PRIORAT AL  ROMANIEI

OBEDIENTA REGULARA DE PORTO

 

 


                                                                                          

PREDICA TINUTA DE PREOT DOCTOR DANIEL ZIKELI CU OCAZIA INVESTIRII MARELUI PRIORAT AL ROMANIEI AL O.S.M.T.H. - 9 octombrie 2004 A.D.

BISERICA LUTHERANA C.A. DIN BUCURESTI

 

Excelenţă,

Prea cucernici parinti, reprezentanti de biserici crestine,

Stimati invitati,

Stimati membri ai ordinului Templierilor,

Iubiti credinciosi,

 

    In traditia bisericii lutherane urmeaza o scurta predica, având la baza textul pe care tocmai l-am citit (Epistola Sf. Apostol Pavel catre Efeseni, 6, 10-20). In Noul Testament acest pasaj este intitulat „lupta spirituala“. Apostolul descrie intr-un mod convingator conditia crestinilor in lume, care, in viziunea lui, se afla intr-o permanenta lupta de emancipare spirituala. Nu este momentul sa prezint contextul istoric al conceperii Epistolei catre Efeseni. As dori să reflectez insa la termenii militari pe care ii foloseste apostolul, gandindu-ma la evenimentul de astazi.

    Imi aduc aminte că, la ora de religie, preotul incerca sa ne explice noua, copiilor, situatia crestinilor in lume. La un moment dat, el ne-a aratat o imagine cu un cavaler, spunand: Viata crestinilor se aseamană cu viata cavalerilor. Este o viata nobila, deoarece slujeste adevarului, dreptatii si pacii. In acelasi timp insa este amenintata din mai multe directii si de aceea, crestinul, ca si cavalerul trebuie sa invete sa se apere. Pericopa biblica din Scrisoarea catre Efeseni evidentiază afinitatea dintre cavaleri si crestinism, indeosebi prin cuvintele urmatoare: „Pentru aceea luati armura lui Dumnezeu, ca sa va puteti impotrivi in ziua cea rea, si, dupa ce veti fi invins, să ramâneti in picioare“.

    O armura ne protejeaza in primul rand trupul de amenintarile din exterior. Aceste amenintari pot fi de mai multe feluri: violenta necontrolata, drogurile si alte vicii, vorbele murdare si multe altele. Armura este in al doilea rand un semn de recunoastere. Ea indica grupul, comunitatea, asociatia, biserica din care facem parte. O armura se recunoaste dupa un simbol. Simbolul crucii de exemplu arata cui ii slujeste purtatorul de armura. In al treilea rand, armura este un simbol al rezistentei, al curajului si al perseverentei. Armura il va ajuta pe crestin, cum spune apostolul, „sa ramana in picioare“.

    Componentele acestei armuri sunt „centura adevarului, platosa dreptatii, scutul credintei, coiful mantuirii si sabia duhului“. Din enumerare putem observa că Apostolul Pavel, descrie lupta crestinilor pe plan fizic, vizibil, si in sfera spirituală, invizibilă. Legatura vădită a cavalerilor cu crestinatatea i-a facut pe multi teologi, pe parintii bisericii sa vorbeasca despre militia Cristi, despre luptatorii lui Cristos, cum i-a numit Fericitul Augustin sau sa se refere la biserica luptatoare, ecclesia militans, dupa cum spunea teologul german David Hollaz. Centura, platosa, coiful, sabia si scutul sunt termeni militari care mărturisesc vocatia de luptători a crestinilor. 

Este nevoie totodată să subliniem si semnificatiile invizibile ale acestei lupte. Astfel, crestinii sint echipati sa lupte pentru adevar si dreptate, pentru pace si iubire, pentru credinta si mantuire, si îndeosebi sa lupte pentru marturisirea Cuvântului lui Dumnezeu. Francisc din Assisi, reflectand asupra acestei indatoriri ai crestinului, se ruga, ca Dumnezeu sa-l faca o unealta a pacii, ca sa aduca dragostea acolo unde stapineste ura; sa ierte, unde exista dezbinare; sa spuna adevarul, unde exista minciuna; sa poarte credinta, unde exista indoiala. Lupta spirituala se desfasoara in conceptia teologiei apostolului Pavel pe de o parte vizibil, prin angajamentul hotarat al oricarui crestin de a marturisi vointa lui Dumnezeu, si, pe de o alte parte, in chip nevazut, in rugaciune si in contemplatie.

     Evenimentul de astazi, învestirea Marelui Priorat al Ordinului Suveran Militar al Templului din Ierusalim din Romania, este desigur important pentru istoria ordinelor  religioase din Romania, dar are si o importanta majora în viata culturala, bisericeasca si sociala din regiunea sud-est europeană. Acest ordin cu o traditie de 900 de ani stă in slujba crestinismului universal si promoveaza pe plan international cultura si civilizatia crestina, care, cu secole in urma au dat nastere Europei moderne. Fondat o data cu declansarea în Europa a cruciadelor, ordinul continua in prezent traditia cruciadelor, de data aceasta sub o forma absolut noua. Incepand din sec. al XIX-lea, cand a fost reînfiintat, ordinul poarta o cruciada pe plan spiritual, o cruciada a dreptatii, a dragostei, a intelepciunii, a curajului si a fidelitatii. Toate acestea nu sunt doar elemente ale conduitei cavaleresti, ci si valori esentiale ale crestinismului. 

    De-a lungul istoriei, ordinul a contribuit substantial la inaltarea marilor catedrale si biserici de o frumusete si o arhitectura inegalabila, din sudul Frantei sau din Germania. El a ridicat cetati, contribuind astfel la dezvoltarea civilizatiei europene. Dezvoltarea culturii crestine, a artei, stiintei si comertului i se datoreaza in mare parte Ordinului Templierilor. Ordinul este inrudit cu alte ordine cavaleresti cunoscute in intreaga lume, cum ar fi Ordinul Ioanitilor sau Ordinul de Malta. Aceste ordine desfasoara o pretiosa activitate caritabila si sociala. In acest context trebuie sa subliniem ca biserica in care ne aflam a fost ridicata in a doua jumatate a sec XIX cu un ajutor financiar substantial din partea mai multor organizatii, printre care si prin sprijinul acordat de consulul general al Suediei la Constantinopol, Baronul de Meusebach, care a fost membru devotat al Ordinului Ioanitilor. De asemenea nu trebuie să uităm că parintele spiritual al acestor ordine cavaleresti, Bernhard de Clairvaux, este fondatorul ordinului cistercienilor, care a activat pe alocuri si în Romania. Astfel, comunitatea luterana din Cârta se aduna si astazi in biserica manastirii ridicate de cistercieni in sec. al XIII-lea. Cisnadioara de linga Sibiu, a fost fondata de calugari cistercieni. Toate acestea arata rolul deosebit de important pe care l-au avut de-a lungul istoriei aceste ordine cavaleresti si calugaresti.

    Telul nobil pe care il urmareste Ordinul Templierilor este formarea unei societati crestine, ecumenice si fraterne. El se angajeaza sa ocroteasca religia crestina, sa consolideze eforturile ecumenice ale bisericilor crestine, sa practice o vasta activitate sociala si caritabila, sa inlature intoleranţa si egoismul dintre oameni, sa opreasca raspindirea superstitiilor si a altor elemente pagane in societatea  noastră, sa contribuie la realizarea unei descrieri istorice obiective a Ordinului si sa coopereze cu toate institutiile istorice, culturale si de interes general ale tarii.

    Astăzi Ordinului Templierilor i se deschide in Romania o cale noua, semnificativă pentru întreaga viata religioasa din tara. Sfantul Apostol Pavel ne cheama sa fim Cavalerii Domnului si sa ducem o lupta comuna pentru adevar si dreptate, pentru toleranta si dragoste, pentru intelegere si intelepciune. Doar asa vom putea face fata problemelor cu care se confrunta religia crestina la inceput de mileniu. Nu vom reusi sa depasim aceste momente grele pentru Biserica si civilizatia crestina decat daca rămânen fideli devizei ordinului: Non nobis Domine, non nobis, sed nomini Tuo da gloriam. - Nu pentru noi, Doamne, nu pentru noi, ci pentru slava numelui Tău. Amin.        

 

    Preot Doctor Daniel Zikeli


NON NOBIS DOMINE NON NOBIS, SED NOMINI TUO DA GLORIAM !

Ó Marele Priorat al Romaniei al OSMTH